מחקרים 23.03.2017

ירידה מואצת בתפקוד הריאתי בקרב נשים בגיל המעבר

במחקר שנערך באירופה נמצא קשר בין גיל המעבר לירידה מואצת בתפקוד הריאתי, השקולה להפרעה הריאתית הנראית בעקבות עישון של 2-10 שנות קופסא

גיל המעבר קשור לשינויים הורמונליים שונים, המשפיעים בין השאר על מערכת החיסון, תגובות דלקתיות ואוסטאופורוזיס, וכמו כן עשויים להשפיע על התפקוד הריאתי. ירידה בתפקוד הריאתי לא נחקרה עד כה בהקשר של גיל המעבר. חוקרים אירופאים ביקשו לבדוק האם ישנה האצה בירידה בתפקוד הריאתי, לפי מדדים של FVC ו- FEV-1, בקרב נשים בגיל המעבר.

נתונים נאספו ממאגר מידע של מחקר רב מרכזי, The European Respiratory Health Surveyי(ECRHS), שנערך באירופה בשלושה שלבים בין השנים 1991-1994, 1998-2002, ו- 2010-2012, ובמסגרתו נבדקו נשים בין הגילאים 25-48 שנים, ונערכו בדיקות דם, בדיקות ספירומטריה ומולאו שאלונים הנוגעים לרקע נשימתי ולמצב הפוריות. מכלל הנשים נלקחו בדיקות FSH ו- LH, ונאסף מידע הנוגע לתסמיני גיל המעבר. משך המעקב החציוני אחר הנשים, עם ביצוע בדיקות חוזרות, היה 19.7 שנים. קשר בין המצב ההורמונלי לתפקוד הריאתי נבדק, תוך התאמה לגיל, גובה, משקל, שנות חפיסה, עישון עכשווי, והשכלה.

במחקר נכללו 1,438 נשים. בניתוח הנתונים נמצא קשר בין גיל המעבר לירידה מואצת בתפקוד הריאתי. נראתה ירידה של 10.2 ml/yr ב- FVC החציוני (-13.1 - -7.2) בנשים בגיל המעבר, וירידה של 12.5 ml/yrי(-16.2 - -8.9) בקרב נשים לאחר גיל המעבר, בהשוואה לנשים בגיל הפוריות. כמו כן נראתה ירידה של 3.8 ml/yrי(-6.3 - -2.9) בערכי FEV-1 בקרב נשים בגיל המעבר, וירידה של 5.2 ml/yrי(-8.3 - -2.0) בקרב נשים לאחר גיל המעבר.

החוקרים מסכמים כי ישנה ירידה מואצת בתפקוד הריאתי בקרב נשים בגיל המעבר ולאחריו, מעבר לשינוי הצפוי עם העלייה בגיל, ללא תלות בהיסטוריה של עישון, ויותר במדדים של FVC, המכוונים להפרעה רסטרקטיבית. הירידה שנראתה בערכי FEV-1 הייתה שווה בערכה לירידה הנראית לאחר עישון של כ- 20 סיגריות ביום במשך כשנה, בעוד שהירידה בערכי FVC הייתה שקולה לירידה הנראית בעקבות עישון 20 סיגריות ליום במשך 10 שנים. יש מקום לביצוע מחקרים עתידיים הנוגעים למנגנונים המסבירים תופעה זו, וכמו כן לצורך הערכת השפעתו של טיפול הורמונלי על שינויים אלו.

מקור:

Triebner K et al. Menopause is Associated with Accelerated Lung Function Decline (2016). American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  ירידה בתפקוד הריאתי,  גיל המעבר,  גיל הפוריות,  שינויים הורמונלים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו