תוחלת חיים 13.07.2017

הפערים בתוחלת החיים בין מחוזות שונים בארצות הברית הולכים וגדלים

ממחקר שתוצאותיו מתפרסמות ב-JAMA Internal Medicine עולה כי יש פער של 20 שנה בתוחלת החיים הצפויה בין מחוזות שונים בארצות הברית

בחינה של תוחלת החיים לפי אזורים גאוגרפיים מלמדת על מגמות של חוסר שוויון ופערים חברתיים לאורך זמן, ומאפשרת להעריך גורמים הקשורים לפערים אלה. מידע זה עשוי להיות שימוש בעבור קובעי המדיניות, רופאים וחוקרים המעוניינים להוביל לצמצום אי שוויון ולהארכת תוחלת החיים.

במחקר שתוצאותיו התפרסמו ב-JAMA Internal Medicine, ביקשו חוקרים אמריקאים להעריך מגמות בתוחלת החיים בארצות הברית בין השנים 2014-1980 לפי חלוקה למחוזות, תוך התייחסות לגורמי תמותה ספציפיים לגיל, שונות לפי רקע סוציואקונומי ואתני, גורמי סיכון התנהגותיים ומטבוליים, וגורמים הקשורים למערכת הבריאות. נתונים הנוגעים לתמותה וחלוקה למחוזות נאספו ממאגרי מידע של ה-National Center for Health Statistics (NCHS) ומרישומים של מפקד האוכלוסין.

נתונים סטטיסטיים: עד לשנת 2014, תוחלת החיים הצפויה בארצות הברית, המחושבת בממוצע לשני המינים, עלתה ב-5.3 שנים ועמדה על 79.1 שנה, אך ממצא זה מטעה שכן נמצא שוני גדול בין המחוזות השונים, עם פער של 20.1 שנה בין המחוזות עם תוחלת החיים הצפויה הנמוכה ביותר לאלה עם תוחלת החיים הצפויה הגבוהה ביותר.

מחוזות במרכז קולורדו, אלסקה ולאורך החופים נהנו מעלייה משמעותית הרבה יותר בתוחלת החיים לאורך השנים, בעוד שבמחוזות בדרום ארצות הברית באזורים שבין אוקלהומה למערב וירג'יניה נראתה עלייה מזערית, אם בכלל, בתוחלת החיים. חוסר השוויון בין המחוזות הראה מגמת עלייה בין השנים 2014-1980, כאשר הפערים בסיכון לתמותת ילדים ובני נוער פחתו, אך פערים בתמותת מבוגרים הלכו ועלו. פערים סוציואקונומיים ורקע אתני, גורמי סיכון התנהגותיים ומטבוליים, וגורמים הקשורים למערכת הבריאות היוו את הגורמים ל-60%, 74% ו-27% מהשונות הזו, בהתאמה. כל הגורמים הללו יחד נתנו הסבר ל-74% מצמיחת הפערים.

סיכום: החוקרים מסכמים כי חוסר השוויון בתוחלת החיים במחוזות השונים בארצות הברית גבוה, והולך וגדל עם השנים. השונות הגדולה מוסברת בחלקה הגדול על ידי שילוב של פערים סוציואקונומיים, רקע אתני, גורמי סיכון מטבוליים והתנהגותיים, וגורמים הקשורים למערכת הבריאות. היקף התופעה מדאיג ביותר ומצביע על צורך בעשייה דחופה של קובעי מדיניות בין השאר, שכן פערים אלה רק ילכו ויגדלו עם השנים במידה שלא יינקטו צעדים משמעותיים.

 מקור:

Dwyer-Lindgren L, Bertozzi-Villa A, Stubbs RW, Morozoff C, Mackenbach JP, van Lenthe FJ, Mokdad AH, Murray CJL. Inequalities in Life Expectancy Among US Counties, 1980 to 2014 - Temporal Trends and Key Drivers. JAMA Intern Med. Published online May 08, 2017. doi:10.1001/jamainternmed.2017.0918

עריכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  תוחלת חיים,  פערים חברתיים,  אי שוויון,  ארה"ב,  מחקר אוכלוסיה,  מדיניות רפואית,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו