טירוזינמיה 06.03.2018

חוסר יציבות ברמת התרופה NTBC בדם לאורך היום לטיפול בחולי טירוזינמיה

במחקר פרוספקטיבי נמצא כי רמת NTBC בדם לאורך היום אינה יציבה, בפרט בנטילה חד-יומית, וחולי טירוזינמיה מסוג 1 חשופים למטבוליטים טוקסיים סביב רמות השפל של התרופה

חולי טירוזינמיה מסוג 1 מטופלים כיום באופן שגרתי ב-NTBCי(Nitisinone, Orfadin מבית Sobi השוודית). אולם, מינון NTBC האופטימלי ואופן נטילת התרופה הדרושים למניעת הצטברות מטבוליטים רעילים, כגון סוקציניל-אצטון (להלן SA), טרם ידועים לנו.

במחקר מאוניברסיטת חרונינגן שבהולנד, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Journal of Inherited Metabolic Disease, ביקשו החוקרים לבדוק את רמת SA בדם במהלך היום כתלות ברמת NTBC בדם בצורות הנטילה השונות של התרופה.

המחקר כלל 18 משתתפים חולי טירוזינמיה סוג 1 (13 בנים, 5 בנות, גיל ממוצע 9.3 ± 6.8 שנים; טווח גילאים 1-20 שנה), שטופלו כולם ב-NTBC במינון ממוצע של 1.08 ± 0.34 מ"ג/ק"ג/יום ובדיאטה דלת טירוזין ופנילאלנין. החוקרים חילקו את הנבדקים לשתי קבוצות: באחת (N=13), טופלו הנבדקים ב-NTBC פעם ביום, ובשנייה (N=5), טופלו בתרופה מחולקת לפעמיים ביום. רמת התרופה ורמת SA בדם נבדקה 4 פעמים ביום במשך 3 ימים עוקבים מדגימות דם ביתיות על גבי נייר גאטרי.

הניתוח הסטטיסטי בוצע באמצעות generalized linear mixed model analyses ו-mixed model analyses על מנת לבדוק את ההבדלים ברמות SA בדם בקורלציה לריכוזי NTBC בדם, בהתאמה.

במחקר נמצא כי רמות NTBC בדם לא היו יציבות, עם תנודות משמעותיות לאורך היום, בפרט במטופלים שנטלו את התרופה פעם ביום בבוקר (p = 0.026).

עם זאת, לא נמצא הבדל מובהק ברמות NTBC לאורך היום בין שתי הקבוצות (p = 0.289). במחקר נמצא כי שפל רגעי ברמת התרופה נמצא בקורלציה הפוכה לרמת SA בדם (p < 0.001). רמת SA הניתנת לאיתור בדם נמצאה רק בקבוצת המטופלים שקיבלו את התרופה פעם ביום ונמצאה בקורלציה לרמת תרופה נמוכה מ- 44.3 μmol/l.

לסיכום, מהמחקר עולה כי רמת NTBC בדם פחות יציבה ממה שחשבנו עד כה, ונטילה חד-יומית של התרופה ומינונים נמוכים ככל הנראה פחות יעילים לטיפול בטירוזינמיה מסוג 1 למניעת הצטברות מטבוליטים טוקסיים. דרושים מחקרים נוספים בתחום על מנת לבסס את המינון והחלוקה האופטימאליים של התרופה לאורך היום.

מקור: 

Kienstra NS, van Reemst HE, van Ginkel WG, Daly A, van Dam E, MacDonald A, Burgerhof JGM, de Blaauw P, McKiernan PJ, Heiner-Fokkema MR, van Spronsen FJ. Daily variation of NTBC and its relation to succinylacetone in tyrosinemia type 1 patients comparing a single dose to two doses a day. J Inherit Metab Dis. 2017 Nov 23

 

נושאים קשורים:  NTBC,  ניטיזינון,  Nitisinone,  סוקציניל-אצטון,  SA,  טירוזינמיה,  טירוזינמיה מסוג 1,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו