שחמת הכבד 02.04.2019

האם היחס בין נויטרופילים ללימפוציטים מהווה ביו-מרקר של תמותה בשחמת הכבד?

על הקשר בין NLR ותמותה במטופלים מאושפזים עם שחמת בארבעה מרכזים שונים של השתלות כבד

צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

היחס בין נויטרופילים ללימפוציטים (neutrophil to lymphocyte ratio, יNLR) מהווה ביו-מרקר של דיס-רגולציה אימונית במטופלים עם שחמת ואינו יקר למדידה.

במחקר חדש שנערך במספר מרכזים בארה"ב והתפרסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין NLR ותמותה במטופלים מאושפזים עם שחמת בארבעה מרכזים שונים של השתלות כבד, תוך תיקון לחומרת אי-ספיקת הכבד החריפה על רקע מחלת כבד כרונית (acute-on-chronic liver failure, ACLF).

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי, תוך שימוש בנתונים מה-North American Consortium for the Study of End-stage Liver Disease בקרב מטופלים עם אשפוזים על רקע שחמת הכבד מדצמבר 2011 ועד דצמבר 2016. החוקרים אספו נתונים לגבי הרקע הדמוגרפי של המטופלים, NLR, ציוני המודל למחלת כבד סופנית (model for end-stage liver disease , MELD), רמות של נתרן בסרום, שלבי שחמת, זיהומים, קרצינומה הפטו-צלולרית, וחומרת ACLF (מבוסס על מספר האיברים שכשלו).

החוקרים ביצעו אנליזת רגרסיה לסיכונים מתחרים בכדי להעריך את התמותה בתוך שנה לאחר שחרור מבית החולים, תוך התחשבות באירועים מתחרים (השתלת כבד).

במועד האשפוז בבית החולים הגיל הממוצע של החולים היה 57 שנים, ממוצע ציון MELD היה 21, ורמת הנתרן הממוצע בסרום הייתה 134 מילימול/ליטר. לשישים ושמונה מטופלים לא היה כשל של איברים, ל-21 מטופלים היה כשל של איבר בודד, 7 חולים סבלו מכשל של שני איברים, 4 חולים סבלו מכשל של 3 איברים, וחולה אחד סבל מכשל של 4 איברים. 36% מהמטופלים היו עם חשד לזיהום או זיהום ודאי.

במודלים חד-משתניים, הסיכון למוות נמצא קשור ל-NLR הולך וגובר, עד ערך של 8 (יחס צולב 1.14, רווח סמך 95% של 1.07-1.20; P <0.001), ולרביעון NLR (עבור טווח NLR של 3 עד 5, יחס צולב של 2.17; עבור טווח NLR של בין 5 ל-9, יחס צולב של 2.46; עבור טווח NLR של מעל 9, יחס צולב של 2.84 בהשוואה לרביעון הנמוך ביותר [NLR פחות מ-3] (P ≤ 0.001). ה-NLR נשאר מובהק סטטיסטית במודלים רב משתניים, לאחר תיקון לגיל, ציון MELD, קרצינומה הפטו-צלולרית, וחומרת ה-ACLF. בנוסף, NLR היה מנבא בלתי-תלוי מובהק מבחינה סטטיסטית של אורך האשפוז בית החולים ותמותה בתוך 90 ימים לאחר השחרור.

החוקרים מסכמים שבאנליזה רטרוספקטיבית של חולים עם שחמת הכבד, נמצא ש-NLR קשור למוות בתוך שנה מאשפוז לא אלקטיבי בבית החולים. בחולים אלו, הסיכון למוות הקשור לדיס-רגולציה חיסונית חריפה נמשך זמן רב לאחר האשפוז הראשוני.

מקור:

Rice, Jonathan et al. Neutrophil-to-Lymphocyte Ratio Associates Independently With Mortality in Hospitalized Patients With Cirrhosis. Clinical Gastroenterology and Hepatology , Volume 16 , Issue 11 , 1786 - 1791.e1

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומה הפטוצלולרית,  אי ספיקת כבד,  שחמת הכבד,  מחלת כבד כרונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו