השמנת יתר 08.07.2019

טיפול עם לורקסרין ומחלות מטבוליות: ההשפעות הנלוות לירידה במשקל

במחקר נבדקה השפעתה הטיפולית של לורקסרין במינון 10 מ"ג פעמיים ביום על התרומה היחסית של ירידה במשקל

טיפול תרופתי הניתן על מנת לשמור על המשקל, יכול לשפר מחלות מטבוליות דרך השפעה שתלויה בירידה במשקל והשפעה שאינה תלויה בירידה במשקל.

לורקסרין הינה אגוניסט סלקטיבי לקולטן 5-הידרוקסיטריפטמין 2C. מטרת אנליזה זו היתה לכמת את התרומה היחסית של ירידה במשקל, להשפעה הטיפולית של לורקסרין במינון 10 מ"ג פעמיים ביום. הכימות נעשה על פי מדדי מפתח מטבוליים.

אנליזה רטרוספקטיבית זו העריכה 6,897 מטופלים עם משקל עודף או השמנת יתר (עם או בלי סוכרת). נתוני המטופלים שהוערכו נלקחו מתוך 3 ניסויים קליניים רנדומליים, בהם גם קבוצות ביקורת שנטלו אינבו. הניסויים נעשו בשיטת סמיות כפולה ונמשכו 52 שבועות. ניסויים אלה העריכו את השפעות הטיפול עם לורקסרין במינון 10 מ"ג, פעמיים ביום.

509 מטופלים אשר נתוניהם נלקחו מאותו הניסוי, היו מטופלים עם סוכרת סוג 2. על ידי שימוש באנליזה מתווכת (Mediation Analysis) דורגה התרומה היחסית של הירידה במשקל, לתוצא המטבולי של הניסוי.

תוצאות המחקר הראו כי טיפול עם לורקסרין במינון 10 מ"ג פעמיים ביום, שיפר את הטווח של חריגות מטבוליות הקשורות ברקמות שומן. עם השפעה משתנה של תופעת הירידה במשקל, אשר נצפתה כתוצאה מנטילת התרופה. שיפור בהיקף המותניים ולחץ הדם היה כמעט באופן מוחלט תוצאה של ירידה במשקל. פחות מ-50% מהשיפור שנצפה במדדי הגלוקוז (רמות גלוקוז בדם בצום והמוגלובין A1c) היו כתוצאה מירידה במשקל.

מסקנת המחקר היתה כי בכלל הניסויים משלב 3 שנבדקו במחקר, טיפול עם לורקסרין במינון 10 מ"ג פעמיים ביום, שיפר משמעותית מספר מדדים קרדיו-מטבוליים. שיפור זה ניכר גם דרך מנגנונים הקשורים לירידה במשקל וגם דרך מנגנונים עצמאיים, אשר אינם מותנים בירידה במשקל.

לסיכום, המחקר מצא כי לורקסרין היא תרופה המשפרת חריגות מטבוליות, כגון לחץ דם, היקף מותניים ורמות גלוקוז. בחלק מהמדדים השיפור ניכר ללא כל קשר לירידה במשקל, הנצפית גם כן עם לקיחת התרופה.

מקור: 

Bays H. et al. (2018) Obesity Science and Practice. 4, 499

נושאים קשורים:  טיפול תרופתי בהשמנה,  לורקסרין,  ירידה במשקל,  מחלות מטבוליות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו