נזקי עישון 01.04.2020

השפעת עישון סיגריות אלקטרוניות על תפקוד הרירית הציליארית בדרכי הנשימה

מטרת המחקר היתה לבחון את השפעת השימוש בסיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין על תפקוד הריריות הציליות בדרכי האוויר

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)
סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

השימוש בסיגריות אלקטרוניות (E-cig – Electronic cigarette) הולך וגדל בגלל תפיסה שגויה כי מדובר בדבר בטוח. עם זאת, כיום עדיין לא מבינים לחלוטין את ההשפעות האפשריות של שימוש ב-E-cig בקרב אנשים שמעולם לא עישנו.

מטרת המחקר היתה לבחון את ההשפעות של E-cig המכילות ניקוטין, על התפקוד של הריריות הציליות בדרכי האוויר, באמצעות תאי אפיתל ברונכיאליים מבודדים מבני אדם שמעולם לא עישנו, ובמודל בעלי חיים חדש של דרכי אוויר שמקורן מכבש.

החוקרים בדקו פרמטרים של הרירית הציליארית בתאי אפיתל ברונכיאליים אנושיים ובתאים ממקור של כבש. בנוסף, החוקרים כימתו את כמות הניקוטין הכוללת שהועברה אל הכבש באמצעות מדידת רמות קוטינין בפלסמה ע"י ELISA.

תוצאות המחקר מהמודל In vitro חשפו כי אדי ה-E-cig גרמו לירידה בלחות בפני השטח של דרכי האוויר ולעלייה בצמיגות הריר של תאי אפיתל ברונכיאליים אנושיים באופן תלוי ניקוטין.

כמו כן, נמצא כי חשיפה חריפה לניקוטין הובילה לעלייה ברמות הסידן התוך תאיות, השפעה התלויה בעיקר ב-TRPA1י(Transient receptor potential ankyrin 1). החוקרים מצאו כי עיכוב של TRPA1 באמצעות A967079 שיקם את הפגיעה המתווכת ניקוטין בפרמטרים של הריריות הציליאריות, כולל פינוי ריר במודלים In vitro.

החוקרים מצאו גם כי מהירות פינוי הריר מקנה הנשימה של הכבשים, מדידה In vivo של פינוי ריר ע"י ציליות, ירדה גם היא בעקבות חשיפה לאדי הסיגריות האלקטרוניות. כמו כן, הנוזל שמכיל ניקוטין והופך לאדים גרם גם לירידה במהירות פינוי הריר מקנה הנשימה באופן תלוי-מינון ולעלייה ברמות הקוטינין בפלסמה.

חשוב לציין כי A967079 מאודה הצליח להפוך את ההשפעות של נוזל ה-E-cig על מהירות פינוי הריר מקנה הנשימה.

הממצאים של החוקרים מראים כי שאיפה של אדים מ-E-cig גורמת לפגיעה ברירית הציליארית של דרכי הנשימה גם In vitro וגם In vivo. בנוסף, החוקרים סברו כי ההשפעה המרכזית של ניקוטין על תפקוד הרירית הציליארית מתווכת ע"י TRPA1, ולא ע"י רצפטורים ניקוטינים של אצטיל כולין.

מקור: 

Chung, S. et al. (2019) AJRCCM 200,9.

נושאים קשורים:  סיגריה אלקטרונית,  רירית ציליארית,  ניקוטין,  רצפטור TRPA1,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו