חוסר מולד בלפטין 06.12.2020

כיצד משפיע לפטין על תהליכים מטבוליים בגוף?

מטרת המחקר היתה לאפיין שינויים בחילוף החומרים באנשים עם חוסר מולד בלפטין המטופלים בתחליפי לפטין

בעוד השמנת יתר חמורה בעקבות חוסר מולד בלפטין היא נדירה, מחקרים לפני ואחרי טיפול עם לפטין יכולים לספק תובנות ייחודיות לגבי התפקיד של לפטין בתהליכים מטבוליים ואנדוקריניים.

מטרת המחקר היתה לאפיין שינויים בחילוף החומרים באנשים עם חוסר מולד בלפטין אשר מטופלים בתחליפי לפטין ולחקור כיצד שינויים אלה מוסברים על ידי צריכה קלורית מופחתת.

החוקרים השתמשו בUltrahigh performance liquid chromatography-tandem mass spectroscopy כדי למדוד 661 מטבוליטים בשישה אנשים אשר סבלו מהשמנת יתר חמורה עם חוסר מולד בלפטין לפני ובתוך חודש לאחר טיפול עם לפטין רקומביננטי. הנתונים שנאספו נותחו באמצעות שיטות ממוחשבות והושוו לנתונים אשר נאספו במחקר אשר כלל הגבלה על צריכה קלורית במתנדבים בריאים.

תוצאות המחקר הראו כי טיפול עם לפטין היה קשור לעלייה ברמות של חומצות שומן ואציל-קרניטינים וירידה בפוספוליפידים, מה שהראה על התגברות של ליפוליזה וחמצון חומצות שומן. חומצות מרה ראשוניות ושניוניות נמצאו בעלייה לאחר טיפול בלפטין.

שינויים דומים נמצאו בעקבות הגבלה חדה בצריכה קלורית. חומצות אמינו מסועפות ומטבוליטים של סטרואידים הופחתו לאחר טיפול עם לפטין, אך לא בעקבות הגבלה חדה בצריכה קלורית. משתתפים עם השמנת יתר חמורה בעקבות חוסר בלפטין ותסמונות השמנה גנטיות אחרות חלקו תכונות מטבוליות משותפות הקשורות לעלייה במשקל.

מסקנת החוקרים הייתה שטיפול בלפטין היה קשור לשינויים בליפוליזה ובניצול סובסטראטים אשר נמצאו במקביל למאזן אנרגיה שלילי. יחד עם זאת, ההשפעה של לפטין על חומצות אמינו מסועפות ומטבוליטים של סטרואידים לא היתה תלויה בהפחתה בצריכה קלורית.

מקור: 

Katherine Lawler et. al (2020) The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism https://doi.org/10.1210/clinem/dgaa251

נושאים קשורים:  מחקרים,  לפטין,  חילוף חומרים,  ליפידים,  השמנת יתר,  חומצות מרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו